01/21/2025

Համլետ Մկրտչյան. «Եթե մեր ազգային միասնությունը խախտվի, ապա տանուլ ենք տալու …»

Համլետ Մկրտչյան. «Եթե մեր ազգային միասնությունը խախտվի, ապա տանուլ ենք տալու …»

Սյունիքում եւ հատկապես Գորիսի տարածաշրջանում հայտնի գործիչ է Համլետ Մկրտչյանը:

Երկու անգամ (1991-92 թթ. եւ 1999-2000 թթ.) գլխավորել է Գորիսի քաղաքային իշխանությունը: Արցախյան հերոսամարտի սկզբնական փուլում առաջնորդում էր Սյունիքի ինքնապաշտպանական խորհուրդը:

Հանրապետությունում տեղի ունեցող բուռն եւ իրարամերժ իրադարձությունների շուրջ նա մտահոգություններ ունի:

Եվ դրանք արտահայտելու համար  ցանկացավ զրուցել «Սյունյաց երկրի» հարթակում:

Համլետ Մկրտչյանի մտահոգությունների առանցքային հարցերից մեկը մեր ազգային միասնության ճաք տված վիճակն է:

-Եթե մեր ազգային միասնությունը խախտվի, ապա տանուլ ենք տալու, - ասաց նա եւ հավելեց, - տանուլ ենք տալու բոլոր ճակատներում՝ ազգային անվտանգություն, Արցախի անվտանգություն, տնտեսություն, հոգեւոր-մշակութային հարցեր…

Միասնությունը, հատկապես փոքր ազգերի համար, ինչպիսին մենք ենք, արժանապատիվ գոյության, լինելիության բացառիկ երաշխիք է:

Ուրեմն՝ մտածենք ու գործենք ոչ թե իմ, քո մասին, այլ ընդհանուրի մասին, քանզի բոլորս մենք ենք…

Մինչդեռ այսօր հակառակ ճանապարհով ենք ընթանում:

Հպարտ եմ, որ մասնակցություն եմ ունեցել Արցախյան գոյակռվին: Բայց այդ հաղթանակը չէր լինի, մեր կորսված անկախությունը չէր  վերականգնվի, եթե միասնական չլինեինք այդ օրերին:

Խորհրդային Միության խստագույն օրենքների, պատժիչ մեքենայի գործողությունների, հետապնդումների պայմաններում ինքնապաշտպանական ջոկատներ ենք ստեղծել, զենք ձեռք բերել, մեր ժողովրդի արժանապատվությունը պաշտպանել թուրք-ազերիների ոտնձգություններից: Որքան էլ տարիների հեռվից այդ ամենն անիրական թվա կամ ըստ պատշաճի չգնահատվի, միեւնույն է՝ դա մեր պատմության հերոսական էջն է: Եվ այդ ամենին չէինք հասնի, եթե մի բռունցք չլինեինք:

Այսօր էլ պետք է ազգովի մի բռունցք դառնանք, մոռանանք կուսակցական, խմբակային, թայֆայական շահերը, ուրիշ ճանապարհ չունենք:

-Համլետ Արշավիրի, երկիրը պատրաստվում է սահմանադրական փոփոխությունների, իսկ առաջիկայում հանրաքվե է սպասվում մեզ՝ Սահմանադրական դատարանին առնչվող հարցով:

Ունե՞ք նկատառումներ այդ ամենի վերաբերյալ:

-Սահմանադրական ենթադրվող փոփոխությունները կարեւոր, պատասխանատու եւ նուրբ պետական միջոցառում են: Դա պետք է լինի բացառապես մասնագետների գործը, թե չէ տեղից վեր կացողը դատողություններ է անում հիմնական օրենքի շուրջ եւ ուզում է, որ ազգովի մտնենք սիրողական մակարդակի քննարկումների ոլորտ:

Այնուհետեւ՝ թող փոփոխություններ արվեն, սակայն որեւէ փոփոխություն իրավական տեսակետից խոցելի չպետք է լինի:

Մի հանգամանք եւս՝ սահմանադրական փոփոխություններն իրենց ջրապտույտի մեջ պետք է առնեն ոչ միայն Սահմանադրական դատարանը, այլեւ դատական ամբողջ համակարգը, դատախազությունը, ոստիկանությունը, քննչական կառույցները:

Քննիչն ու դատախազը մեղադրական եզրակացություն են պատրաստում եւ ուղարկում դատարան, բազմաթիվ դեպքերում այդ մեղադրանքը փուլ է գալիս, իսկ մեղադրական եզրակացության հեղինակները՝ ոստիկանը, քննիչը, դատախազը պատասխան չեն տալիս:

Առաջին ատյանի դատարանի վճիռը բեկանվում է Վերաքննիչում կամ Վճռաբեկում, իսկ առաջին ատյանի դատարանի տվյալ դատավորը պատասխան չի տալիս:

Եվ ամենակարեւորը՝ ոստիկանը, քննիչը, դատավորը, դատախազը պետք է կախված լինեն միայն օրենքից: Նրանք պետք է քաղաքականությունից դուրս լինեն, օրվա իշխանությունների ազդեցությունից դուրս, այլապես կայացած իրավական համակարգի մասին խոսելն ավելորդ է:

-Երկու անգամ գլխավորել եք Գորիսի քաղաքային իշխանությունը, տեղյակ եք տեղական ինքնակառավարման նրբություններին:

Ի՞նչ կարող եք ասել համայնքների խոշորացման մասին:

-Համայնքների խոշորացման այս կերպը միանշանակ սխալ է:

Անցել է երկու-երեք տարի համայնքների խոշորացման մեկնարկից, ո՞ր գյուղում հաջողություն ունենք:

Հաջողություններ շատ թե քիչ կան այն բնակավայրերում, որոնք խոշորացված համայնքի կենտրոն են դարձել:

Իսկ ի՞նչ է կատարվել մեր հնամենի քաղաքների հետ:

150 տարի առաջ քաղաքի կարգավիճակ ստացած Գորիսը, օրինակ, ներկայումս քաղա՞ք է, թե՞ բնակավայր, համայնք:

Խոշորացումը, քանի դեռ ուշ չէ, պետք է շրջել եւ տանել ողջամիտ ուղղությամբ:

Երբեմնի շրջկենտրոն-քաղաքներին կարելի է միացնել անմիջապես մոտ գտնվող բնակավայրերը: Օրինակ, Գորիս քաղաքին խելամիտ կլիներ միացնել  Քարահունջը, Վերիշենը, Ակները: Տաթեւի ենթաշրջանում կարելի էր մեկ այլ համայնք ստեղծել՝ Տաթեւ, Սվարանց, Տանձատափ, Մալդաշ գյուղերով:

Եվ այդպես շարունակ…

Ի վերջո չպետք է մոռանալ, որ ամեն մի գյուղ իր ավանդություններն ունի, իր առանձնահատկությունները:

-Իսկ եթե փորձենք տեղական ինքնակառավարմանը նայել ոչ միայն խոշորացման տեսակետից…

-Տեղական ինքնակառավարումը, ցավոք, միայն  խոսքով գոյություն ունի:

Ի՞նչ լիազորություն ենք տվել տեղական ինքնակառավարման մարմիններին՝ աղբահանություն, նախակրթարաններ, մշակութային որոշ հիմնարկներ:

Մեր կյանքի ամենակարեւոր ոլորտները տեղական ինքնակառավարման մարմինների տիրույթից դուրս են՝ կրթություն, առողջապահություն, այսպես կոչված ֆեդերալ կառույցներ:

Կամ պետք է ունենալ ընդլայնված լիազորություններով եւ իրական տեղական ինքնակառավարման մարմիններ կամ հրաժարվել դրանցից եւ ուղղակի պետական  կառավարում մտցնել գյուղերում ու քաղաքներում:

ՏԻՄ-երի լիազորությունները պետք է ընդլայնել հատկապես մարզպետարանի լիազորությունները կրճատելու կամ դրանք ընդհանրապես վերացնելու հաշվին: Օրինակ, ո՞վ կարող է պարզաբանել, բացատրել, թե, ասենք, կրթության կամ առողջապահության ոլորտներում ինչ է անում մարզպետարանը, երբ դպրոցները ՊՈԱԿ-են, իսկ հիվանդանոցները՝ ՓԲ ընկերություններ:

-Դուք, որքանով տեղյակ ենք, երկրի իշխող քաղաքական ուժի ղեկավարներին դիմում-առաջարկություններ եք ներկայացրել Ազգային ժողովին առնչվող հարցերով  եւս:

Ո՞րն է Ձեր ասելիքը:

-Նախ՝ Ազգային ժողովի կազմը չի կարող այսքան մեծաքանակ լինել:

Ազգային ժողովի պատգամավորը պետք է որեւէ ոլորտի լավագույն մասնագետներից լինի, փորձառու լինի, այլապես նա չի կարող առարկայական մասնակցություն ունենալ խորհրդարանի օրենսդրական գործունեությանը:

Մեծամասնական ընտրակարգից ոչ մի դեպքում չպետք է հրաժարվել: Դա ընտրողների հետ կապի լավագույն միջոցն է, եթե, իհարկե, պատգամավորն ընտրվելուց հետո չի մոռանում իր ընտրողներին:

Ամբողջովին գնալ համամասնական ընտրակարգի՝ նշանակում է բնակչության քաղաքական ակտիվ մասին հարկադրաբար մտցնել այս կամ այն կուսակցության մեջ, ինչը լուրջ չէ, ինչն իր հերթին կձեւախեղի կուսակցությունների՝ առանց այդ էլ ձեւախեղված վիճակը:

Պարտադիր կարգով պետք է մասնակիցների նվազագույն շեմ սահմանել ե՛ւ ընտրությունների, ե՛ւ հանրաքվեների համար: Չի կարող լեգիտիմ համարվել որեւէ ընտրություն կամ հանրաքվե, որին չի մասնակցել ընտրողների առնվազն 50 տոկոսը:

-Ի՞նչ կարող եք ասել ներկայիս քաղաքական ընդդիմության մասին:

-Նրանց գնահատական տալն իմ խնդիրը չէ: Ուրիշ բան կարող եմ ասել՝ ընդդիմությունն իշխանության մեջ ծանրակշիռ տեղ պիտի ունենա՝ ներքեւից վերեւ:

Դրանով իշխանությունն ավելի ուժեղ կլինի, դա նաեւ զսպող գործոն կլինի…

Նիկոլ Փաշինյանը մաքրման գործընթացը ներքեւից պետք է սկսեր: Վերեւում գլուխներ են կտրվում, մինչդեռ ներքեւներում ոչինչ չի փոխվում, եւ պետական օրգանիզմն աշխատում է նախկին ձեւով: Սպասված արդյունքներին այդպես չենք հասնելու:

-Ձեր խոսքից տպավորություն ենք ստանում, որ կադրային քաղաքականության ոլորտում նույնպես նոր սկզբունքների ներդրման  կողմնակից եք:

-Անշուշտ, նոր մոտեցման կարիք կա կադրերի ընտրության հարցում՝ սկսած ամենաներքին օղակներից:

Սկզբունքների ամբողջության մեջ լրջագույն նշանակություն պետք է  տալ տեղացի պրոֆեսիոնալներին, երբ խոսք է գնում համայնքների, մարզերի կադրային լուծումների մասին:

Ցանկալի է, որ համայնքի, մարզի պատասխանատու պաշտոնները զբաղեցնեն նախեւառաջ տեղացի պրոֆեսիոնալները:

Իհարկե, դրսեկ կադրերի մեջ նույնպես կան նվիրյալներ, բայց քիչ չեն եւ նրանք, ովքեր մարզ են գալիս «խոպանչու» հոգեբանությամբ:

Մյուս կողմից՝ մինչեւ ծանոթանում են տարածքին, մինչեւ ծանոթանում են տեղացիների հոգեկերտվածքին, արժեհամակարգին, տարիներ են անցնում, իսկ գործը տուժում է:

Հատկապես Սյունիքի պարագայում արհեստավարժ, բանիմաց կադրերի պակաս երբեք չի եղել:

Դեռեւս խորհրդային տարիներին Հայաստանի կադրային բազայում սյունեցիները մեծ տեղ են ունեցել ամբողջ հանրապետության մասշտաբով, իսկ հիմա սյունեցի պրոֆեսիոնալները պատշաճ տեղ չունեն անգամ Սյունիքում:

 

Զրույցը՝ Սամվել Ալեքսանյանի

ՏԵՍԱՆՅՈւԹԵՐ

syuniacyerkir.am © 2025 All Rights Reserved

Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են: Մեջբերումներ անելիս հղումը պարտադիր է: Կայքի հոդվածների մասնակի կամ ամբողջական հեռուստառադիոընթերցումն առանց հղման արգելվում է: Կայքում տեղ գտած տեսակետները կարող են չհամընկնել խմբագրության կարծիքի հետ: Գովազդների բովանդակության համար կայքը պատասխանատվություն չի կրում: